lørdag den 19. marts 2016

2 Bulgarske drikke.

Der er særligt to bulgarske drikke, der har gjort indtryk på mig her i Bulgarien. Så dem vil jeg fortælle lidt om i dette indlæg. Fik bare lige lyst til at skrive et lille lørdags-indlæg, da det kunne være ret hyggeligt.

Айрян



Det her er så den første drik. Den kaldes som i kan se, Айрян. Første gang jeg drak det, var i min første værtsfamilie. De lavede det til morgenmad. Jeg forstod ikke helt hvad der foregik. Min værtsmor puttede noget yoghurt i en kande. Så noget vand, så mixede hun det, og puttede salt i. Drikken blev serveret med morgenmaden, og jeg kan huske at jeg tøvede lidt med at smage på det. Yoghurt med salt..  Men i sidste ende smagte jeg på det, og jeg brød mig egentlig ikke så meget om det. Dog er det blevet lettere for mig at drikke det, hver eneste gang at det bliver serveret for mig igen. Det er også en af de drikke, man kan finde over det hele. Den er især kendt sammen med Banitsa, som jeg skrev om i mit tidligere indlæg. Min veninde Liz, som er fra Mexico, udtalte sig engang: "Jeg var meget overrasket over, at de i Bulgarien drikker saltet mælk."
Efter et stykke tid i Bulgarien, fandt jeg ud af, at jeg har smagt noget lignende i Danmark. Kærnemælk! De fleste familier laver hjemmelavet Айрян, men det er også noget, som man kan købe over det hele. 


Боза



I må undskylde, at dette billede måske er lidt uskarpt, men det var lige det eneste billede jeg kunne finde, af den slags Боза, de drikker i Bulgarien. Når jeg siger "de", så er det fordi, at jeg selv aldrig kunne finde på at købe en flaske selv. Jeg har smagt Боза én gang, og det var også nok til at jeg vidste, at jeg ikke kunne lide det. Allerede i første måned her i Bulgarien, snakkede mine venner; Suzi og Adam, meget om denne specielle Bulgarske drik. De fortalte mig, at jeg bare skulle lade være med at smage den, fordi jeg ville fortyde det. De beskrev den lidt som "flydende,  gammelt, sødt brød." Igen kom min mexicanske veninde med en udtalelse. "Jeg begyndte faktisk at kunne lide det, da jeg nåede til bunden af flasken." - Så ja, jeg vidste ikke hvad jeg skulle tro. Alligevel var jeg lidt nysgerrig omkring drikken, men jeg glemte faktisk alt om den i sådan cirka 6 måneder, haha. Indtil at jeg var på et kursus, som vi udvekslingstudenter har, når vi når midten af vores udveksling. En udveksling fra Australien, spurgte mig om jeg nogensinde havde smagt Боза, og jeg svarede nej. Så det var altså der, jeg smagte det for første gang. Jeg fik det ind i munden, og jeg har aldrig smagt en mere underlig drik. Det var sødt, men også.. gæret eller sådan noget. Det var ikke helt tyndt, men en lidt tyk væske. Jeg kunne i hvertfald ikke lide det, og det kunne udvekslingstudenterne fra Serbien heller ikke.
Så ja, Боза bliver nok heller aldrig min yndlings drik. Måske skulle jeg tage en flaske med hjem til dk, så jeg kan høre flere danske meninger. 


Okay, så det var en lille præsentation af to bulgarske drikke, som jeg ikke kan lide. Men bare rolig, jeg lever skam ikke uden at drikke noget. Selvom at disse to drikke ikke falder i min smag, så har Bulgarien de bedste juice nogensinde. Har du nogensinde smagt jordbær juice? Ikke jordbær saft, men juice. Det er det bedste! Og hvad med kaktus juice? Lige præcis den, har jeg ikke smagt endnu. Det kan være, at jeg skal oprette et blogindlæg med min reaktion på den, men det må blive en anden gang. Jeg håber at i alle må have en god lørdag, og at i kunne lide mit indlæg! :)












Ingen kommentarer:

Send en kommentar