onsdag den 16. marts 2016

Bulgarsk mad?

Til at starte med, vil jeg fortaelle, at jeg har startet et nyt "koncept" hvor jeg hver gang vi har IT i skolen, skriver et kort indlaeg om hvad jeg nu lige skulle finde paa. Da jeg ikke kan deltage i det klassen laver, kan jeg stadig lave noget IT-relateret, og skrive her paa bloggn, hvilket faktisk er godt, da jeg ikke faar skrevet saa ofte i forvejen. Jeg vil have 40 minutter til et indlaeg, og det foerste her, bliver omkring hvad jeg spiser her i Bulgarien, for det er nemlig ikke dansk mad.

Saa her vil komme en raekke billeder af det typiske bulgarske mad.

Banitsa

Meget traditionelt bulgarsk spise, som man kan faa overalt. Det kan faas med mange fyld. Blandt andet: Ost, Spinat, Aeble, Graeskar, mm. Der er tit Banitsa paa det bulgarske morgenbord. 


Musaka



Musaka er ogsaa virkelig "The meal of Bulgaria" Foerste gang jeg saa det, troede jeg at det var lasagne. Men der er ingen pastaplader, og det er ikke saa tit, at der er kartofler i lasagne. 


Kebabche



Kebabche er ogsaa virkelig noget jeg har spist ofte. Det smager ikke som noget dansk koed jeg har smagt,. og kan desvaerre kun spise meget lidt af det, foer jeg faar det daarligt. Ved egentlig ikke hvorfor. Det har heller ikke noget med kebab at goere, altsaa koedet vi i Danmark faar paa vores salatpizzaer eller i vores durumruller. 

Peberfrugt med fyld




Bulgarske mennesker er RIGTIG glade for peberfrugter. Jeg hadede feberfrugt da jeg kom hertil, men nu har jeg intet imod det. De putter ogsaa ting indeni peberfrugterne. Fx er der en ret hvor de putter ris indeni, spiser det hele varmt, og saa med bulgarsk yoghurt ovenpaa. Man spiser ogsaa meget peberfrugter, fyldt ud med bulgarsk ost. 

Shopska salat



Shopska salaten, er nok en af de mest typiske salater i Bulgarien. Jeg kan ikke taelle, hvor meget jeg har spist den. Dog mest om sommeren pga saesonnen for groentsager. Salaten bestaar af: Agurker, tomater, peberfrugt, hvid bulgarsk ost, oliven og olie. 


Det bulgarske slik.. VAFLER.



I bulgarien er der rigtig meget slik. Her elsker vi chokoladebarer. Jeg kan huske en periode hvor jeg havde en plan om, at jeg hver dag efter skole skulle koebe en chokoladebar, jeg ikke havde smagt endnu. Haha, jeg blev aldrig faerdig. Og min yndlings er faktisk en af dem, du ser her paa billedet. Den sorte. Min yndlings, bare i blaa. Og hvis du ikke havde gaettet det endnu, saa er det en vaffel. Ligesom mange af de andre barer. Det overraskede mig ogsaa meget, hvordan man her i Bulgarien spiser vafler, og ikke kun til is. Men jeg elsker dem, saa det er helt ok med mig!

Jeg har desvaerre ikke tid til at skrive mere i denne IT-time. Jeg fik vist jer 5 bulgarske retter og noget slik. Hvis i bliver strandede i Bulgarien, saa ved i nu, hvad i kunne spise. Hvis i er videre intresserede i opskrifterne, kan i altid skrive til mig! :)







1 kommentar:

  1. Kære Eva
    Du kender mig nok ikke, men jeg er din mors tidligere kollega fra Møllebakkeskolen. Hun har selvfølgelig fortalt mig om din rejse og jeg har fulgt med på din blog.

    Min kæreste og jeg har også en rejseblog, hvor vi fortælle om vores rejser rundt omkring.
    I 2010 besøgte vi Bulgarien og skrev ligesom dig et blogindlæg om maden. Måske har du lyst til at læse det og se, hvordan vi opfattede bulgarsk mad i løbet af de 8-10 dage vi besøgte landet, inden vi rejste videre til Rumænien.

    http://annemarieograsmus.blogspot.dk/2010/07/spise-med-price-pa-bulgarsk.html

    Jeg håber, at du får nogle rigtig gode sidste måneder i skønne Bulgarien.

    Glade rejsehilsner
    Anne Marie

    SvarSlet